Budapest/Szépművészeti Múzeum
https://www.szepmuveszeti.hu/kiallitasok/a-test-diadala-michelangelo-es-a-16-szazadi-italiai-rajzmuveszet/
Magyarországon első alkalommal találkozhat
Michelangelo remekműveivel a közönség a Szépművészeti Múzeum április
6-án nyíló kiállításán. A test diadala. Michelangelo és a 16. századi
itáliai rajzművészet című tárlat a reneszánsz mester és kortársai
nyolcvan művét mutatja be. Michelangelo harminc, a világ legrangosabb
gyűjteményeiből, többek között a londoni British Museumból, a firenzei
Uffiziből és a Casa Buonarrotiból, a párizsi Louvre-ból, a bécsi
Albertinából és a haarlemi Teylers Museumból kölcsönzött alaktanulmánya
érkezett ide. A budapesti kiállításon látható először az a rajz, amelyet
nemrégiben fedeztek fel egy külföldi magángyűjteményben s a tizenéves
Michelangelo legkorábbi ismert rajzaként azonosítottak.
„Michelangelo alighanem azért jött a
világra, mert Isten példát akart mutatni általa a művészeknek” – írta
kortársa és barátja, Giorgio Vasari, akinek köszönhetően a mester
nevével elválaszthatatlanul összeforrt az „isteni” jelző. Vasari tolla
nyomán született meg a heroikus, emberfeletti teljesítményekre képes
géniusz legendája. Bár egyre világosabban látjuk a művésznek a
Michelangelo-mítosz mögött felsejlő valódi alakját is, Vasari szavai ma
sem csengenek üresen, hiszen kivételesen hosszú pályája során művészek
generációira volt hatással. Míg a hírnevét megalapozó legendás művei, a
Szent Péter-bazilika Pietàjá, a Sixtus-kápolna mennyezetképei és az Utolsó ítélet csak helyben, Firenzében és Rómában tanulmányozhatók, bemutathatjuk viszont az ezekhez szánt rajzait.
A reneszánsz művészeket elsősorban az emberi test ábrázolása
érdekelte; Michelangelo művészetének középpontjában a férfiakt állt. A
Sixtus-kápolna boltozatán megfestett erőtől duzzadó, dinamikus pózokban
megragadott aktjai generációk számára jelentettek inspirációs forrást.
Michelangelo egyedülállóan hosszú, több mint hét évtizedes pályája során
az őt körülvevő világ és a művészet is folyamatos változott. Ezért a
rajzművészetét a 15–16. század állandóan átalakuló művészeti közegébe a
legtehetségesebb kortársai és riválisai, mások mellett Leonardo da
Vinci, Raffaello, Luca Signorelli, Jacopo Pontormo, Agnolo Bronzino,
Francesco Salviati és Rosso Fiorentino remekműveivel együtt követjük
nyomon. A mester virtuóz rajztudásán túl így arról is képet adhatunk,
milyen sokféleképpen épültek be Michelangelo újításai a korszak
művészetébe. De azt az ellentmondásoktól sem mentes viszonyt is
érzékeltethetjük, mellyel számos pályatársa Michelangelo életművéhez
viszonyult.
A kiállított művek szisztematikus, szigorú időrendet követő
áttekintése helyett igyekeztünk teret engedni a szabadabb, gyakran a
puszta vizuális párhuzamok által inspirált asszociációknak. A
végeredmény így egy olyan kötetlen összeállítás lett, mely anélkül vet
fel kérdéseket, hogy azokat maradéktalanul meg akarná válaszolni,
miközben igyekszik meghagyni a látogatónak a felfedezés örömét.
A kiállításhoz angol és magyar nyelven egyaránt megjelenő, gazdagon
illusztrált katalógus is készült, mely Michelangelót a 15–16. század
sokoldalú művészeti közegében mutatja be.
A kiállítás kurátora és a katalógus szerzője: Kárpáti Zoltán, a Szépművészeti Múzeum munkatársa.
A kiállítás kurátora és a katalógus szerzője: Kárpáti Zoltán, a Szépművészeti Múzeum munkatársa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése