Főtisztelendő Asztrik emeritus és
Cirill jelenlegi főapát atyák, Titusz és Albin igazgató atyák, tisztelt tanári
kar és a bencés konvent, kedves Családok, Barátok, Diáktársak és kedves
Végzősök!
Egy fekete-fehér fotó a második
emeleten. Sokat gondolkodtam azon, mi marad majd meg leginkább Pannonhalmából,
és végül arra jutottam, hogy ez. De miért is olyan fontos nekem, vagy nekünk ez
a kép? Ha a főlépcsőházban megyünk fel a második emeletre, szinte azonnal
feltűnik: egy sor fektetett képet láthatunk, kivéve a bal szélsőt. A bal szélen
ugyanis a képen látható férfi és lánya álló helyzetben figyel minket.
Ez a kis hiba először kilencedikben
tűnt fel. Mikor szeptember elején beköltöztünk, még tele voltunk félelemmel. Új
közeg, új emberek, senki nem ismer senkit, és ami a legfurcsább, nincsenek itt
a szüleink. Az első pár napban én is magányos voltam, ekkor figyeltem fel a
képre. Percekig néztem, és csak arra tudtam gondolni, mennyire hasonlít rám ez
a kép: nyolc fektetett fotó közt egyetlen egy állított.
Aztán történt valami. Egyik este
sétáltam a lépcsőn a nagyháló felé, mikor megláttam: valaki megfordította a
képet. Az eddigi furcsa, felemás képsor helyett egy szabályos, precíz
kompozíciót láttam. Az állított kép belesimult a környezetébe.
Mindez októberben, vagy novemberben
történt. Ekkor már mindenki tudta mindenki nevét, megszülettek az első
barátságok, megvoltak az első csínytevések is. Már csapatként vészeltük át a
töri témazárókat, csapatként vittük el a balhét is egy-egy kihágás után. Megismertük
az ásokat, akik már túl voltak pár nyelvtanórán Csertán Tanár úrral, szóval
megtanultak szájról olvasni. Az eddig itt töltött két év alatt olyan
beveneveket adtak tanáraiknak, amiket a többi osztály is átvett.
Én sem voltam már magányos, és biztosra
veszem, hogy ti sem. Ismertük már tanárainkat is. Henrik atya földrajzóráiról a
gyűrődés és vetődés mellett azért megmaradt a műhód és a bacipuki is, Tamás
tanár úr pedig Kheopsz, Kefrén és Mükerinosz piramisain kívül arra is
megtanított minket, hogy “a
történelemben nincs olyan, hogy mi lett volna ha”, hogy “nincs új a nap alatt”,
és hogy “minden mindennel összefügg”.
Megtanultuk mi az a toszulás, a TCS,
a KP, a ketrec, valamint arra is rájöttünk, hogy itt a felvágottat egész
egyszerűen patkánynak nevezik a humoros diákok. Megvolt az első Márton nap,
Farsang és biciklitúra is, így hát mondanom sem kell, beleszerettünk
Pannonhalmába.
Na de vissza a képhez: ki, és miért
fordította meg? Nem tudom, és mint később kiderült, nem is számít. Ez a
képforgatás egy olyan hagyomány volt, aminek senki sem ismerte az eredetét,
senki sem tudta, miért is csináljuk pontosan. Csak azt tudtuk, hogy állítva nem
jó. Fektetni kell.
Ezért aztán mi is így tettünk. Akárhányszor elhaladtunk előtte, és
megláttuk, hogy állítva van, körülnéztünk, hogy nincs-e a közelben prefektus,
majd lopva elfordítottuk.
Igazi veteránokká lettünk. Az itt
töltött 4 vagy 6 év alatt megtanultuk, hogy lehet csippantós ajtón csippantó
nélkül bemenni, hogy lehet kétszer ebédelni, melyik tanárnál hogyan kell
dolgozatot írni, kihez hogyan érdemes szólni. A Laudetur Jesus Christusból
először Laudetur, majd Detur, és hasonlók lettek - de SOHASEM duplaudetur!
Egymást a becenevünkön, vagy vezetéknevünkön szólítottuk: Mustafa, Nudli,
Tomek, Ilosvai stb. Mindenkinek volt valamilyen jellegzetessége, mindenkinek
megvolt, miért ő az állított kép a nyolc fektetett közt. Emlékszem,
kilencedikben egy túrán még mondókát is írtunk, amibe - mint valami eposzi
jelzőt - beleszőttük az osztály tagjainak furcsaságait, jellegzetességeit. Én
is kaptam egy sort ebben a mondókában, de talán jobb, ha nem olvasom fel
hangosan. A lényeg, hogy tizenegyedikre igazi bencés diákká váltunk.
Erről az időszakról azt érdemes még
tudni, hogy az érettségi előszele ekkor már meglebbenti az embert, mindenki
elkezd komolyabban foglalkozni a tanulással. Nagyjából már tudjuk, merre
tovább, mindenkinek megvan a faktja. Egyre kevésbé a focimeccsek és a
mozifilmek kötik le az időnket, mint inkább a nyelvvizsgák, kresztanulás és
pályaválasztás. Ne értsenek félre, azért az illegálisan megsütött
melegszendvicsek száma még mindig jóval felülmúlja a teljesen kihasznált
stúdiumokét.
A lényeg, hogy szép lassan
komolyodunk. Egy hosszú, személyes beszélgetés már többet ér, mint egy közösen
megnézett macskás videó. A hittanórákon és az esti imákon nagyobb a csend,
jobban figyelünk. Éjszaka a négyes hálókban már a jövőről, politikáról,
szerelemről és Istenről folynak a halk viták.
És akárhogy nézzük is, ekkor már
nincs időnk képforgatásra, de szerencsére másnak igen. Az alsóbbéveseknek is
feltűnt ez az apró szokás, átvették tőlünk ezt az íratlan feladatot.
Mostanában, ha az ebédlőbe menet elhaladok a képek előtt, örömmel konstatálom,
hogy minden rendben, a kép vízszintes. Nem tűnik nagy dolognak, de nekem minden
alkalommal megdobogtatja a szívem.
Elérkeztünk a tizenkettedikhez.
Egyik kihívás váltotta másikat, de azért egy Mikulásműsor vagy egy Farsang
megszervezése még belefért. A stúdiumasztal felett töltött órák között ezek
emlélkeztetnek minket arra, milyen is bencés diáknak lenni. Február végére
aztán elfogytak a programok. Maradt a tanulás, és az időnkénti nosztalgiázások:
Emlékeztek, amikor kilencedikben… Egyre gyakoribbak az ilyen, és ehhez hasonló
mondatok.
Szóval, köszönöm nektek. Köszönöm
nektek, diáktársaim (és itt jönnek a közhelyek), hogy a barátotok lehettem,
hogy mellettem voltatok a bajban, és hogy megreformáltátok az egyébként szörnyű
zenei ízlésemet.
Köszönjük nektek, tanáraink, hogy
minden bugyuta kérdésünkre válaszoltatok, hogy sokszor munkaidőn kívül is
foglalkoztatok velünk, és hogy segítettetek megtalálni, miben vagyunk igazán
jók.
Köszönjük, szüleink, hogy eddig
támogattatok minket, hogy tűrtétek, ahogy a fiatok szép lassan Pannonhalmára
költözik, és hogy most átsegítetek minket a felnőttek életébe.
Köszönjük László Zoltán tanár úrnak,
a programokat, amik nem voltak kötelezőek, de közösen elmentünk rájuk, hogy az
öt otthoni lány mellett az itteni gyerekekre is volt ideje. Az új nap új
lehetőségek mottót pedig örökre a szívünkbe zártuk.
Köszönjük Titusz atyának a
kompletóriumokat, a szomszédolást, és az algériai utat.
Az iskola zöldebbé válása, a
csíkszeredai út és a rengeteg továbbalvás pedig Bence tanár úr érdeme.
Köszönjük, Henrik atya, hogy
reggelenként néha Belgával, vagy Kispállal ébresztett minket, köszönjük a sok
bölcsességet és szigort.
Köszönjük, Tamás tanár úr, hogy
annyi csodás helyre eljuthattunk, hogy annyi filmmel, verssel, regénnyel
megismerkedhettünk, és köszönjük, hogy megtanulhattuk mit jelent
“hazatelefonálni”.
Köszönjük
prefektusainknak, hogy összetartó csapatot neveltek belőlünk.
Köszönettel
tartozunk azoknak is, akik bármilyen egyéb módon segítettek minket a négy vagy
hat év során.
Bár az ások két évvel hamarabb
kezdtek, most mégis együtt állunk itt. De milyenek is voltunk? Először furcsák,
a sorból kilógók. Később egyre hasonlóbbak, egységesebbek. Végül aztán
mindannyian különböző, a magunk módján nagyszerű, összetartó tagjai
osztályközösségeinknek.
Mi marad utánunk? Nyolc darab,
fektetett kép a második emeleten, ugyanis az az egy állított most elköltözik.
Elköltözik Budapestre, Meschedébe, Bécsbe, Manchesterbe, vagy az Egyesült
Államokba. Új falra akasztják, új képek közé, de akárhányszor visszatérünk
Pannonhalmára, valahogy mégis itt találjuk majd, régi helyén, vízszintesen.
Vigyázzatok magatokra és egymásra!
Isten veletek! Isten veled
Pannonhalma!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése